Sivrisineklerin Barsaklarında Bulunan Bakteri, Dang Humması ve Zika ile Mücadelede Bilim İnsanlarına Yardım Edebilir

18 Nisan 2024

Araştırmacılar Aedes albopictus sivrisineklerinden Rosenbergiella_YN46 olarak adlandırlan bir bakteri izole ettiler. Bakteri stabil barsak infeksiyonları oluşturmak için sivrisineklere verildiğinde sineklerin viruslar tarafından infekte olmasının önlendiği ve farelere viral bulaşmanın engellendiği bulundu.

Çin’deki sivrisineklerin barsaklarını inceleyen bir ekip, iki insan hastalığına karşı mücadele için potansiyel bir yardımcı keşfetti. Araştırmacılar, dang humması ve Zika’dan sorumlu virusları sineklerde infeksiyon ortaya çıkmadan etkisiz hale getiren yeni bir bakteri tespit ettiler. Bu hafta Science dergisinde yayımlanan çalışma, henüz erken aşamada olmasına rağmen bakterinin gerçek dünyada hastalık bulaşması üzerindeki etkisini incelemenin yolunu açıyor.

Sivrisineklerin yol açtığı hastalıkları engellemek için bir mikrobun kullanılması ilk kez olmayacak. Yaklaşık 15 yıl önce araştırmacılar, farklı bir bakteri olan Wolbachia’nın sivrisineklerin dang humması ve başka virusları bulaştırma yeteneklerini azalttığını keşfetti. Başarılı saha denemelerinin ardından Wolbachia artık bir düzineden fazla ülkede dang hummasının kontrolünde yardımcı olarak kullanılıyor. Ancak sinekler mevcut böcek ilaçlarına karşı direnç kazandıkça, yol açtıkları hastalıkların kontrolüne yardımcı olacak başka bir silah da memnuniyetle karşılanıyor. Çalışmada yer almayan Arizona Eyalet Üniversitesi’nden vektör biyoloğu Nsa Dada, yeni çalışmanın “umut verici” olduğunu söylüyor, “Mevcut kontrol önlemlerini tamamlayabilecek yeni araçları keşfetmemiz önemli.”

Kanıtlanmış tedavisi veya yaygın olarak bulunabilen aşıları olmayan dang humması, dünyada sivrisineklerin yol açtığı en yaygın viral hastalıktır ve her yıl yaklaşık 400 milyon insanı infekte etmektedir. Vakaların çoğu hafif veya asemptomatik olmasına rağmen, hastalanan yaklaşık 20 kişiden birinde ölümcül olabilen şiddetli dang humması gelişmektedir.

Haber İçin Tıklayınız